Yosemite National Park

11 augustus 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Donderdag 11 augustus

Vanochtend ging om zes uur de wekker, na een ijskoude en vervelende nacht. Hoewel het gisterenmiddag zo'n 31 graden was, was het 's nachts zo afgekoeld dat ik het zelfs met trui, broek, vest, laken en deken nog koud had. Om 03.00u was onze buurman ook nog eens zo hard aan het snurken, dat ik er (door mijn oordopjes heen) gek van werd. Middenin de nacht in je eentje met je zaklampje op zoek naar de wc is trouwens best spannend.

Kkkkkoud

Om zes uur dus opgestaan en om zeven uur stonden we te wachten op onze shuttlebus naar Yosemite Lodge. Na twintig minuten wachten (we hebben de tijd gedood met het kijken naar twee rendieren in de verte) kwam de shuttle en om kwart voor acht waren we bij Yosemite Lodge waar we een hikers-ontbijt hebben genomen. Dat was voor Clint twee pancakes met scrambled egg en bacon en voor mij datzelfde maar dan een wafel in plaats van pancakes.

Wildlife  Hikers ontbijt

Om half negen vertrok onze one-way-bus naar Glacier Point. Ik heb deze bus al een half jaar geleden geboekt, aangezien er maar drie bussen per dag rijden en deze al ver van te voren vol zijn. Het was een iets langer dan een uur durende rit - waarbij onze chauffeur heel interessant kon vertellen over Yosemite. Zo vertelde hij dat de Ahwahneechee de Bridalveil Fall (waterval) "Pohono" noemden. Dat betekent "Spirit of the Puffing Wind." Het verhaal ging dat als je te lang bij deze waterval stond, de waterval je de adem benam en je dood zou gaan. Waarschijnlijk vertelden ouders dit aan hun kinderen om ze te waarschuwen niet te dichtbij te komen. Hoewel de wateren bovenaan rustig kunnen lijken, zijn de stenen eronder zeer glad. Als je dus besluit om er in te gaan baden (dus niet eens zwemmen) zou het zomaar kunnen zijn dat je niet meer terug op de kant komt en dus mee met het water naar beneden dondert. Bij de Bridalveil Fall is dat te vergelijken met een 62 verdiepingen tellend gebouw. Alleen al dit jaar zijn er in Yosemite bij diverse watervallen 15 mensen meegesleurd en verdronken.

Na dit treurige verhaal, reden we onder meer langs El Capitain, een berg van 3.593 feet hoog. Onderweg allemaal goed onze ogen opengehouden voor beren en mountain lions en ik dacht twee keer een beer te hebben gezien, maar zeker weten doe ik dat niet.

Eenmaal boven bij Glacier Point zijn we eerst in vijf minuten naar het uitzichtpunt gelopen waar we een supermooi uitzicht hadden over Yosemite, de Half Dome en heeeeeeeeel ver beneden Half Dome Village (zo'n 3214 feet naar beneden, waar wij dus logeren). De Half Dome is overigens het meest onderscheidende stuk steen van heel Yosemite, aangezien je hem vanaf bijna alle Valley views kunt zien liggen. De Half Dome is 8842 feet hoog, gemeten vanaf het oosten van Yosemite Valley.

Glacier point  Super mooi uitzicht vanaf Glacier Point   Op Glacier Point

Om precies 10.41u zijn we gestart aan de Panorama Trail, gevolgd door een stukje van de John Muir Trail en de Mist Trail. De Panorama Trail loopt van Glacier Point helemaal naar beneden, terug naar de vallei. De Trail is 8.5 mile (13.7 km) en wordt omschreven als een "strenuous, steep and long trail". Ik was erop bedacht heel veel mensen tegen te komen onderweg, maar we hebben denk ik wel meer dan de helft van de trail helemaal alleen gelopen. Voor ons niemand, achter ons niemand en in de bosjes helaas ook geen beren.

Het was een werkelijk prachtige wandeling, die eerst meer dan een uur omlaag ging en daarna meer dan een uur omhoog (en dat was echt heel erg zwaar). Maar voor degenen die nu denken dat we na dat uurtje omhoog klaar waren, die hebben het helemaal mis. Om 16.53 waren we pas beneden in de vallei en dat betekent dat we dus net iets meer dan zes uur erover hebben gedaan. We zijn twee keer een kwartier gestopt om even wat te rusten en met onze voeten in het ijskoude water van de watervallen te liggen. We hebben dus heeeeeeeel veel gelopen en het was geen gemakkelijk pad. Vooral de laatste twee uur waren zwaar, het was toen meer rotsklimmen dan wat anders. Omdat we de Panorama Trail nog gecombineerd hebben met twee andere trails (richting het eind) hebben we ongeveer zo'n 17 km
gelopen. Mijn stappenteller op de telefoon geeft in ieder geval 31072 stappen aan ;).

Clint tijdens de Panorama Trail  Meertje tijdens de Panorama Trail Mist trail

Best wel een vervelend stuk trail  Tijdens de Panorama Trail Nevada Falls

Moe, maar ook heel blij dat het ons was gelukt, zijn we nog een half uur in het zwembad geweest en daarna zijn we wat gaan eten bij de grill hier bij onze campground.Rond half tien zijn we gaan slapen.

Wij willen jullie trouwens nog iets mededelen :) :). Herinneren jullie je nog dat ik schreef dat we bovenaan Glacier Point stonden en zo'n mooi uitzicht hadden op de vallei? Clint heeft me toen ten huwelijk gevraagd. WIJ GAAN TROUWEN!!

1. Yvonne:
    13 augustus 2016
    Weer een geweldig verhaal ,en deze keer ook nog romanthiek ,alvast gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk.
  2. Kathy Dullens:
    Woei!!!!! Corinne kisters it is. Gefeliciteerd lieverds. Xxx
  3. Karin:
    By the way: mooie ring
  4. Esther:
    13 augustus 2016
    Wat een mooi nieuws!! En wat een plek voor een aanzoek, goed bezig Clint! Van harte gefeliciteerd.
  5. Aggie en Kees:
    13 augustus 2016
    Wat een fijn nieuws Wij zijn heel blij Van harte proficiat!!!!! xxxxxxx
  6. Paul & sabine:
    13 augustus 2016
    oh clint stiekemerd. We zijn zo blij en tot tranen geroerd. Pap en ik en de kids zitten hier op de camping een potje te huilen. Wat zijn we blij voor jullie en voor liv. Liv grote wens met linne trouwen gaat ook in vervulling. Ze kan zich geen betere
    bonusmoeder wensen.
    Rachell is euforisch ( al heeft clint wat uit te leggen dat hij haar niet in zijn plan heeft betrokken). En collin riep "yes bruidsjongen" hoe lief is dat. Inmiddels zijn we de atractie van de camping met ons gegil en gejank ( we liggen pal naast de wc's dus iedereen loopt hier langs)maar we zijn ontzettend trots en blij met de keuze die clint heeft gemaakt. Nu gaan tante dine en oma nanna bellen. Dikke kus van ons 4
  7. Guus:
    Beste Hulk en Clint
    Proficiat met jullie verloving !!!!!

Groetjes Guus
  8. Willy:
    13 augustus 2016
    Proficiat met jullie voorgenomen huwelijk
  9. Myrna:
    13 augustus 2016
    Proficiat met jullie voorgenomen huwelijk. Ontzettend leuk. xxx
    En Corinne wat kun jij goed reisverhalen schrijven. Ik geniet er iedere keer weer van.
  10. Anita en Lei:
    13 augustus 2016
    Hartelijk Gefeliciteerd met jullie Verloving echt heel mooi nieuws.

Een voorgenomen huwelijk
    Wat een geweldig mooi bericht.
    Verloven is zeggen dat je geloofd
    in het leven samen dat voor je ligt

Wat jullie elkaar beloven
    Trouw aan de liefde en aan elkaar
    Verdient een oprechte gelukwens
    In de vorm van dit kleine gebaar

Heel veel liefs geluk en gezondheid
    van Mam en Lei xxx
  11. Anita en Lei:
    Kees en Aggie:

Alvast van Harte Gefeliciteerd met dit mooie nieuws

Groetjes Anita en Lei
  12. Anita en Lei:
    Hartelijk Gefeliciteerd met jullie Verloving

Een voorgenomen huwelijk
    Wat een geweldg mooi bericht.
    Verloven is zeggen dat je geloofd

In de vorm van dit kleine gebaar

Liefs van Mam en Lei
  13. André Zlobinski:
    13 augustus 2016
    Waaaauuuuuwwwwwww. Gefeliciteerd. Geweldig en op wat een lokatie zeg.
    Hedl veel geluk samen. Top.
    En weer een super blog. Toppie
  14. J. Spinder:
    Lieve Corinne en Clint .
    Wat een geweldig mooie verhalen ieder keer over jullie reis. En wat een geweldig nieuws. Gefeliciteerd :-)
  15. Oma:
    13 augustus 2016
    Wat een leuk nieuws weer een bruiloft in het verschiet. Van harte gelukgewenst
  16. Edith:
    Yeeeeeh geweldig nieuws. Proficiat
    Zo leuk voor Liv ook
  17. Janneke:
    WOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEe
    SUPERRRR echt heeeel erg leukkkk :D
    ik lag een dag achter met het lezen van de verhalen anders had ik eerder gereageerd ofcourse ;)
    heel romantisch hoor <3
    Nou geniet er van daar en tot snelllllllllll tortelduifjes :D
  18. Barry:
    14 augustus 2016
    Super sjiek om te lezen en van harte Clint en Corinne met jullie verlovingheel mooi allemaal.

Groet en geniet

Barry
  19. Miriam kosmann:
    14 augustus 2016
    Nogmaals heel veel geluk jullie beiden. Proficiat.
  20. Lee-Ann:
    15 augustus 2016
    Ik ontdek nu pas jullie blog... "Helaas geen beren"??? Helaas? Hahaha! Maar hierbij van harte gefeliciteerd met jullie verloving, wat een leuk nieuws!