San Francisco - Yosemite National Park

10 augustus 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Woensdag 10 augustus

Gisteravond geen wekker gezet en per ongeluk "verslapen": om 08.30u stonden we op. Om 09.30u hebben we uitgecheckt en zijn we vertrokken richting Yosemite National Park. Dit is iets meer dan vier uur rijden. Yosemite ligt middenin de Sierra Nevada Mountains.

Nadat we San Francisco via de Bay Bridge hadden verlaten, zijn we richting Oakland gereden. Vanaf daar hebben we de 580 gevolgd richting Manteca. Na iets meer dan een uur zagen we Yosemite Valley al op de bordjes staan. Daarna vervolgde een heeeeeeeeeeeeeeeel lange weg (de 120) richting onze bestemming voor de komende twee dagen. En hoe verder we kwamen, hoe warmer het werd.

Fire danger very high

Rond 12.15u zijn we even gestopt om wat te eten. We kozen voor de eerste beste tent die we tegenkwamen: Taco Bell. We vonden er niet zo veel aan. Toen we daarna doorreden kwamen we veel lekkerdere dingen tegen, maar goed we moesten toch eens een keer Taco Bell geprobeerd hebben.

We zijn onze route vervolgd en die was echt heel indrukwekkend. Van gele velden, naar velden vol pines, langs diepe afgronden en steeds maar verder omhoog.

Op weg naar Yosemite

Rond half drie kwamen we bij de ingang van Yosemite National Park en hebben we gelijk een America the Beautiful pas gekocht voor $ 80,00. Dit is een jaarpas die geldig is voor een groot aantal parken in de Verenigde Staten en bespaart ons flink wat dollars. Elk park rekent namelijk behoorlijke entreeprijzen. De entree voor Yosemity NP was alleen al $ 30,00.

Vanaf de ingang naar Halfdome Village (onze slaapplaats voor de komende twee nachten) was het nog iets meer dan een uur rijden. Tijdens deze rit zijn we nog een aantal keren gestopt om naar het uitzicht te kijken. Het is hier echt hoog!! Ook zijn we even gestopt bij een beekje, met heerlijk koel water. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 30 graden, dus wat afkoeling was niet verkeerd.

Even afkoelen  Helder water  Hmm wat zwemt daar

Eenmaal bij Halfdome Village aangekomen, hebben we ingecheckt en kregen we de regels van het park omtrent beren te horen. Alles dat ruikt (eten, drinken, toiletspullen etc. etc., koelboxen en afval) moest uit de auto gehaald worden en meegenomen worden naar de tent. Daar staat een speciale bearbox waar je deze spullen in moet stoppen. Er staat een boete van $ 5.000,00 op als je toch spullen in de auto hebt liggen. Beren ruiken namelijk 2100 keer beter dan mensen en zij schromen dan ook niet om in de auto in te breken. Het afgelopen jaar zijn er zo al meer dan 100 auto's vernield. In Yosemite leven tussen de 300-500 black bears.

Na wat gekibbel, dat ik hieronder ter vermaak wel even uiteen zal zetten :) :) :), waren we klaar om te gaan. Het zat namelijk zo. Ik wilde wat kleding en spullen in aparte tassen stoppen en dat mee naar de tent nemen, maar toen ik daar al tien minuten in de brandende zon mee bezig was vroeg Clint wat ik in hemelsnaam aan het doen was en zei dat hij dacht dat we met de koffers naar de tent konden. Ik dus weer alles ingepakt (enigszins geïrriteerd) en met koffers, koelboxen en zo nog vier tassen en rugzakken gingen we op zoek naar onze tent. Over een zandpad en met 30 graden is dat trouwens geen aanrader. Ik moest onderweg wel echt even stoppen want er liepen zo twee herten over de parkeerplaats, op hun dooie gemak alsof ze nooit anders gewend zijn (waarschijnlijk is dat ook zo). Fotomoment! Vervolgens weer verder zoeken naar onze tent, maar dat was echt geen doen zo. Dat zei ik dus ook tegen Clint, waarop hij doodleuk zei dat we ook wel zo de nodige spullen mee kunnen pakken en de rest in de auto kunnen laten liggen. Nu was ik even echt niet te genieten. Begrijpen jullie 'm???!

Maar goed, dus weer over dat zandpad met loodzware koffers en tassen terug naar de auto en daar voor de tweede keer alles uitgezocht dat we mee moesten nemen naar de tent. Ik denk dat het al met al een uur geduurd heeft eer we goed en wel in onze tent zaten.

Mochten jullie hier dus ook ooit komen en in Halfdome Village slapen, ben dan slim en zoek de dag van te voren uit wat je allemaal nodig hebt. Stop dit in aparte rugzakken en je bent zo klaar. Ga in ieder geval niet proberen om met je koffers je slaapplaats te vinden. ;)

De tent is trouwens wel redelijk schoon, heeft twee bedden en een rek waar je wat spullen in kunt zetten. Overal hangen regels en waarschuwingen voor wat te doen als je beren, mountain lions, eekhoorns en ander "wildlife" tegenkomt. We slapen echt middenin het bos, wat best wel bijzonder is.

Onze tent  Onze tent van binnen  Camp rules

Om 18.00u zijn we met de gratis shuttle in zo'n half uur naar Yosemite Lodge gereden, aangezien we daar onze gereserveerde tickets voor de Glacier Point bus moesten ophalen. Ik had deze bus al een aantal maanden geleden geboekt (las namelijk dat het vrijwel altijd uitverkocht was). De bus brengt ons morgenvroeg in ongeveer een uur naar Glacier Point (3214 feet) en vanaf daar gaan we op eigen houtje de Panorama Trail naar beneden lopen. Volgens internet doe je hier ongeveer 5-7 uur over. We zijn erg benieuwd naar wat we allemaal te zien krijgen.

Eenmaal terug met de shuttle hebben we een pizza besteld bij het Pizza Deck. Veel andere keus was er niet (meer). Clint had er een met champignons, ui en peperoni en ik een met champignons. Een duur grapje, voor $ 37,00, maar we hadden echt honger. Na Taco Bell hadden we immers niks meer gegeten. Ik moet wel zeggen dat ik het fastfood al een beetje zat begin te worden. Ik wil eigenlijk gewoon ook weer eens wat groenten eten, maar dat is hier nogal een lastige opgave. En als je het al ergens bij krijgt, is het doordrenkt van de jus of saus. Niet erg gezond dus.

Inmiddels is het 21.30u, pikdonker, hebben we ons verzorgd en liggen we in onze net zo donkere tent. De wekker gaat om 06.00u. We willen de eerste shuttle om 07.00u naar Yosemite Lodge nemen, daar iets eten (zal wel weer net zo duur zijn) en om 08.15u moeten we dan klaar staan voor de bus naar Glacier Point. Ik hoop dat we ergens beren zien tijdens onze wandeltocht naar beneden!

1. Paul & sabine:
    13 augustus 2016
    Haha clint! Net zo logisch als zijn vader! Maar een geluk dat jij de reis hebt uitgestippeld corinne. We krijgen al de kriebels bij het lezen om tussen wildlife in te zitten. Chell dacht dat ze een grapje maaktemaar aangezien jullie dit schrijven hebben jullie je eerste park overleeft incl. Vingers voor te typen.
    Xxx collin chell en sabine
  2. André Zlobinski:
    13 augustus 2016
    Super tentje zeg. Wel wat " fris " zo te zien.
    Dat is wel nog eens op een top lokatie camperen. Have fun
  3. Miriam kosmann:
    14 augustus 2016
    Oh zeg het wordt steeds spannender. Wat een beleving allemaal en de reis is nog lang niet ten einde.