Pismo Beach - Monterey

6 augustus 2016 - Monterey, California, Verenigde Staten

Helaas, alweer om 03.30u wakker. Ik heb het volgehouden met internetten tot 05.45u en toen Clint wakker gemaakt.

Nadat we ons verzorgd hadden zijn we om 06.30u naar Denny's om de hoek gelopen. Dit is een diner die 24/7 open is. Erg leuk. Toen ik vanochtend zo vroeg wakker was, heb ik de menukaart al uitgebreid doorgenomen. Ik kon niet kiezen uit het Peanut Butter Cup Pancake Breakfast of de Belgian Waffle Slam. Uiteindelijk is het dat eerste geworden. Volgens de menukaart 1700 kcal. Oops!! Maar ik heb het (gelukkig) niet opgekregen, dus dat scheelde alweer (in calorieën dan). Clint had een strawberry cream pancake nog wat. Hij had het wel helemaal op.

Clint vindt de menukaart van Denny's wel oké  Ontbijt bij Denny's  Lekker!

Ik had water erbij, maar soms is het water hier echt niet te drinken. Kennelijk is het wel gratis, want op het bonnetje stond "no beverage $ 0,00. Clint had koffie, die tussendoor uit een ouderwetse koffiepot werd bijgevuld. Toen hij om een beetje (!) suiker vroeg kreeg hij dit:

Een beetje suiker

Opnieuw geen wonder dus dat veel Amerikanen zo dik zijn!

Na Denny's liepen we nog even naar het tankstation voor een nieuwe zak ijs, voor in de koelbox. Rond 07.45u zijn we uitgecheckt en op weg gegaan naar onze eerste tussenstop van vandaag: Morro Bay.

Morro Rock in de verte  Squirrel  Wij met op de achtergrond Morro Rock

Morro Bay is een klein vissersdorpje, met een beschermd natuurgebied: Morro Rock. Een enorme rotspartij. We hebben hier een half uurtje gewandeld (aan de kust dus erg fris) en zijn vervolgens doorgereden naar onze tweede stop van vandaag: Piedras Blancas. Dit is een uitkijkpunt bij een zeeolifantenkolonie. Wat een enorme beesten!! En ze stinken en maken een hoop herrie. Volgens mij waren ze ook erg lui, aangezien ze met bosjes op het strand lagen en zo nu en dan eens van hun rug op hun buik rolden of op hun buik vooruitschoven (compleet met tong uit de mond...net Djeedy).

Om 10.45u hielden we het voor gezien en zijn we weer verder gereden over de Pacific Coastal Highway 1. Dit is echt een supersupersupermooie route door de bergen en langs diepe afgronden. Het uitzicht is prachtig. Jammer dat we de bosbrand al vrij aan het begin van de route konden ruiken en het ontzettend mistig/bewolkt/grijs was. We weten eerlijk gezegd niet of dat nu gewoon het weer was, of dat het veroorzaakt werd door de brand. Het leek in ieder geval op dat laatste. We hebben geen brand gezien, maar kwamen wel veel brandweerwagens tegen en ook een aantal bordjes en spandoeken langs de weg waarop de bewoners de brandweer bedanken. Leuk dat ze dat op die manier doen.

BrandweerwagenEen bedankje voor de brandweer

Hoe verder we vorderden, hoe hoger we kwamen. Soms was het gewoon eng om te kijken. Gelukkig reden we aan de rechterkant van de weg en waren de meeste afgronden links van ons.

Pacific Coast highway  Uitzicht Pacific Coast Highway Pacific Coast Highway

Na ongeveer een uur en drie kwartier rijden kwamen we bij onze volgende stop aan, waarvan we wisten dat deze vanwege de branden helaas gesloten was. Julia Pfeiffer Burns, een beschermd natuurgebied en een van de hoogtepunten op onze route. We zouden hier een wandeling naar Mc Way Waterfalls maken, maar dat ging dus niet door. Iets verder dan de ingang was wel een viewpoint en gelukkig zijn we daar gestopt. Vanaf daar konden we de waterval in de verte wel zien en hebben we een aantal hele mooie foto's kunnen maken.

Mc Way Waterfalls

Vervolgens zijn we onze weg vervolgd richting Carmel, een rijk kustplaatsje waar Clint ooit burgemeester is geweest. Nee niet Clint Kisters. Wel Clint Eastwood. ;). Ergens op de route richting Carmel hebben we nog een half uur een stop gemaakt bij de Bixby Creek Bridge. We hebben hier in de auto gegeten: allebei een salade, dus echt wel gezond na dat ontbijt van vanochtend. De cola maakte het af ;) haha.

Gezonde lunch

Bij Bixby Creek Bridge

Ook zijn we nog gestopt in Point Lobos National Reserve.

In Point Lobos hebben we drie korte trails gelopen: de Sea Lion trail, de Sand Hill trail  en de Cypress Grove trail.

Point Lobos Wij bij Point Lobos

Om 15.30u zijn we het park weer uitgereden, richting de 17 mile drive in Carmel.

Zoals hierboven al gezegd is Carmel een plaatsje waar veel rijkelui wonen. In Carmel begint ook de 17 Mile Drive: een scenic route van 27 km die door de plaatsen Pebble Beach en Pacific Grove leidt. Om hier doorheen te mogen rijden moet je $ 10.00 tol betalen en je mag alleen de wegen volgen met een rode stippellijn. Dit is zo gedaan, zodat de bewoners van Pebble Beach en Pacific Grove nog enigszins beschermd worden voor al dat toerisme. Het is je tijdens de 17 Mile Drive namelijk echt een beetje vergapen aan alle enorme huizen (soms haast kastelen), lange oprijlanen, hele dure auto's en vele golfbanen. We moesten ons echt een beetje inhouden om niet stiekem ook een aantal wegen op te rijden die niet voorzien waren van zo'n rode stippellijn.. Wie weet wat daar nog voor moois te zien was. Verder bevat de route nog een aantal mooie uitzichtpunten over de kustlijn. We hebben er ongeveer 1,5 uur over gedaan om de 17 Mile Drive te rijden en het was de tol wel waard. Enorme huizen

Zo'n 15 minuten later arriveerden we dan bij onze derde overnachtingsplaats: Monterey. Een gezellig en druk plaatsje, dat voornamelijk wordt bezocht om walvissen te spotten. Ons motel hier is prima. We hebben zelfs twee Queensize bedden!

Colton Inn motel
Nadat we in hadden gecheckt zijn we het centrum ingereden en op zoek gegaan naar Louie Linguini's, een Italiaan die op tripadvisor hoog stond aangeschreven. En dat was te merken: wat een drukte! Na vijftien minuten te hebben gewacht, kregen we een tafeltje. Ik wilde graag de spaghetti & meatballs (homemade) maar kennelijk zat er kaas in de gehaktballen. Beetje vreemd. Ik heb het dan ook maar niet besteld en ben voor penne bolognese gegaan. Het viel me een beetje tegen. Niks bijzonders (en mama nu mis ik jouw spaghetti!). Clint had een pizza BBQ chicken, die wel heel lekker was volgens hem. En uiteraard weer unlimited refill van de drankjes....

Pizza @ Louie Linguini's

Na het eten zijn we terug naar het motel gegaan, aangezien we allebei best moe zijn. Terwijl ik dit verslag typ is Clint op Netflix iets aan het kijken. We proberen vroeg te gaan slapen vandaag, aangezien we morgen weer vroeg op moeten. Dan staat er namelijk een Whalewatch van ongeveer 3,5 uur op het programma. We hopen de bultruggen te kunnen zien en als het even kan ook nog de dolfijnen en vinvissen. Dat zou toch wel leuk zijn!

See you!

1. Karin:
    7 augustus 2016
    Woh! Wat een mooie dag en alweer een mooi verhaal. Krijg langzaam ook zin om te komen. Super!!
  2. Guus:
    Hoi Hulk
    Je kunt bij de TV gaan werken je bent de nieuwe Floortje
  3. Paul & sabine:
    7 augustus 2016
    Het mooiste van rondreizen is dat je ook echt iets ziet en meemaakt. Op die manier ben je ook echt ergens geweest.Geweldig genieten.
    X
  4. Miriam kosmann:
    7 augustus 2016
    Met jouw manier van vertellen Corinne en met behulp van de bijgevoegde foto s krijg ik het gevoel dat ik ook daar ben geweest. Wat een leuke routes hebben jullie uitgestippeld. Zoiets doe je maar 1 keer. Tot horens jongelui.
  5. Aggie en Kees:
    7 augustus 2016
    Leuke verslagen en foto,s . Geniet er van en hoop dat jullie in de superhelden nu wel goed slapen. Wij hopen ooit ook nog zoReis te maken maar dat is inmiddels een 40 jarenplan ☹️
  6. Glen:
    7 augustus 2016
    Alweer mooi geschreven corinne !!!
  7. Janneke:
    7 augustus 2016
    Erg leuk geschreven allemaal! Ik hoop dat jullie de dolfijnen en bultruggen te zien krijgen!
  8. Oma:
    7 augustus 2016
    Geweldige reis is jullie programma niet wat te over vol?
  9. Corinne:
    7 augustus 2016
    Haha Guus, zal ik solliciteren bij RTL Travel?

Mama en papa, jullie moeten gewoon gaan. Dan let ik op Ches, Kitty & Marie :)

Oma, het programma is op zich wel vol, maar vanavond zijn we bijvoorbeeld 2 dagen in San
    Francisco en daarna ook nog wat meer dagen achter elkaar in sommige plaatsen. Dat is wel fijn, even niet doorrijden naar de volgende plek. Maar je zult hier soms wel moeten rijden, anders zie je niks!
  10. Yvonne:
    8 augustus 2016
    Corinne een van je verborgen talente schrijfster reisverhalen heel leuk.